HEALTH update // Ja, we leven nog.

Het is dat ik de afgelopen tijd regelmatig door verschillende mensen erop ben gewezen dat ze het een goed idee vinden als ik een blog bijhoud en/of een boek schrijf, anders had ik nooit meer terug gedacht aan de korte periode dat ik inderdaad een blog bijhield.

Terug kijkend snap ik waarom ik toen ben gestopt. Niet lang na mijn laatste post belande ik in een shock door het antibiotica infuus, met als resultaat dat ik geen antibiotica meer kon nemen. Nu, zo’n 4 jaar later, heb ik eindelijk het gevoel dat mijn lichaam daar een beetje van is bijgekomen.

In die periode ben ik ook via via bij Erik Dankmeijer terecht gekomen. Hij (en Sandra de Wijn) hebben mij tot nu toe het meeste vooruit kunnen helpen. Omdat Erik onder tussen is gestopt met zijn praktijk volg ik inmiddels meerdere therapieën los van elkaar. Hier onder een lijstje.

Wat verder een grote verandering heeft gebracht is mijn visie op het ziek zijn. Tot een paar jaar geleden leefde ik altijd in de toekomst; “Ik heb geen hulpmiddelen nodig, want volgend jaar ben ik toch beter”. Nu zijn de magische woorden: zelfredzaamheid en balans. Waarom zou ik moeten wachten tot ik beter ben om een goed leven te hebben? De kunst is om er NU, op dit moment, iets moois van de maken. En dat betekend niet dat ik niet meer werk aan beter worden (wat het lijstje hierboven denk ik wel duidelijk maakt).

Klinkt allemaal vrij positief, niet? Helaas lig ik dit nog steeds op bed te schrijven. Ik hou het op dit moment net (of net niet) vol om 3 afspraken van het bovenste lijstje per week te hebben. Daarbij zit ik nu “fulltime” in een rolstoel, besteed ik de meeste tijd door op bed (wellis waar in daglicht, wat al een hele verbetering is ten opzichte van mijn donkere prikkelarme holletje van 2 jaar geleden.) en zijn er nog steeds momenten dat ik het moeilijk vind om mijn leven op de rails te krijgen.

 

 

Plaats een reactie